Monday, June 25, 2012

doxymycin penghapus jerawat

bagi sesiapa yang x tahu doxymycin ni pil antibiotik berwarna hijau atau nama lainnya doxycycline. pil ni tersangat la mujarab bagi sesiapa yang ada masalah jerawat tegar macam aku nih.. jerawat kat muka aku ni punya la banyak.. lagi2 kat pipi.. merah menyala warna dia..xyah la aku terangkan mcm mana teruknya jerawat nih.. paham2 la sendiri.. sampaikan nak kuar rumah pon malu.. membuatkan self esteem aku low.. mak aku ajak mkn dinner kat restorent arab pon aku xnak ikut gara2 jerawat punya pasal.. iskk..sakitt hati!
ayah aku x serik pon carikan ubat jerawat utk anak pompuan dia nih.. terharu seyh.. sampai aku ngadu kat ayah aku pon suara aku macam nak nangis.. menahan2 aku cakap jgn bg nangis.. seb bek x nangis.. bersyukur pada Allah.. masa balik kg melaka hari tu ayah aku de singgah farmasi alang kat masjid tanah.. akak farmasi tu yg syorkan aku makan pil doxymycin nih.. berpapan2 juga la ayah aku beli.. permulaan pertama dalam seminggu tu dia suruh aku telan pil ni 4 biji seminggu.. minggu seterusnya 3 biji.. minggu 3 telan 2 biji.. n minggu ke4 yang paling last telan sebiji.. perghhh.. lepas mkn da sampai sebulan tu aku boleh rasa perubahan ketara.. jerawat aku kecut semua.. bila aku tekan2 kulit pipi aku x rasa pon benjol jewarat.. n bekas jerawat merah2 semua xde.. ya Allah.. rasa macam miracle GILA!!! aku berterima kasih gila2 la kat akak farmasi tu.. klu dia x syorkan pil ni mau jerawat ni makin worse.. aku takut muka aku berlobang2.. that's the SCARIES thing EVER!!! n makan pil jerawat ni pon ada alahannya.. menurut kata akak farmasi tu.. telan2 pil ni jangan se sekali makan, minum produk yang berunsurkan tenusu.. TAK boleh minum susu.. TAK boleh makan cheese.. TAK boleh makan yogurt, vitagen, calciyum or whatever.. agak seram juga la pantang larang dia.. gila! Aku kuat minum susu kot.. minum dalam botol lg.. huhk.. gara2 nak hilangkan jerawat nak x nak kena tinggalkan benda ni juga la.. ohh.. selamat tinggal susu n cheese.. i will miss u..  x kisah lah.. susu je kot.. macam xde makan lain yang boleh aku hadap.. but.. hilang2 jerawat ni pon.. 3 bulan kemudiannya muncul juga 

27 comments:

  1. Kenapa stop makan obat ni klo ia (jerawat muncul kembali huuuusss...why not consider to tk back the tablet....? Hehehehe..wassalam>:)

    ReplyDelete
  2. Baguskan ubat tu!!! I pun dah cuba

    ReplyDelete
  3. berapa ye harga doxymycin tuu?

    ReplyDelete
  4. antibiotik tak boleh makan lebih dri 8 bulan kalau x nanti muka jdi mcm kucing..
    hahaha..
    antibiotik mana boleh amik selalu, nanti bdn takde antibody sndri..
    pil tu sepapan rm15 je kan..
    kita penah amik tp x berkesan..
    kita telan pil hormon baru jerawat ni semua hilang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yasmin,pun boleh utk pil hormon .

      Delete
    2. Semalam baru pergi klinik then doktor bagi ubat doxycycline ni. Tapi sebelum tu, doktor ada suggest ambil pil perancang kalau nak jerawat tu hilang sebab hormon saya tak stabil. So doktor suggest ambil pil perancang bagi stabilkan hormon saya. Tapi saya tak berani nak ambil sebab saya belum kahwin lagi. Lagipun saya nak cuba dulu doxycycline ni nak tengok ada perubahan ke tak.

      Delete
    3. So macamane muka skrg ? Da ok tak lps mkn doxycycline ?

      Delete
  5. Nk dptkan kt mane ye sis.lame dah cri xjumpa2

    ReplyDelete
  6. hi terima kasih for ur sharing, nak tanya sikit, makan ubat doxmycin ni langsung x boleh ambik makanan tenusu atau kita bolah continue once dah recover dari acne prob?

    ReplyDelete
  7. Saya pon mkan doxy ni..n I take it from dermatologyst in hukm..n 4 ur info doxy ni kne mkn for 6 month..baru la btol2 hlg jerawat tu.. x ley kurg or lbey dri 6 mnt coz akn ade side effects lain.. so u juz mkn 1 mnth mmg ak n dtg blek la jerawat tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. I baru makn ubat tu... Menyesal cm sial gak r pkai produk lain alhamdulilah dh susut skit...

      Delete
  8. milo pon x boleh minum ke? sbb sy start mkn ubat tu hari ni

    ReplyDelete
  9. I start makan doxy ni sebab doc i yang recommend, tapi awak kata awak amik 4biji je seminggu? Saya amik sebiji sehari for 4months

    ReplyDelete
  10. jom rawat muka dengan mary kay...lepas sy mkn ubat ni sy rawat dengan mary kay.. whatsapp sy ye 011-36105903

    ReplyDelete
  11. Sy ambik sbiji sehari.. Dan kena mkan dlm tempoh 6 bulan..xleh lebih xleh kurang .. Alhamdulillah muka dah bebas jerawat..4 bulan makan.. Baki lg 2 bulan.. Rm10 je spapan..berbaloi drpd beli produk timbang kilo tu..huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
  12. Doktor swasta sarankan saya amik 3 biji sehari..bayangkan aje jerawat kat muka saya ni huhu..dan... x bole berhenti sehingga 4 bulan..tapi saya minum aje susu.. n mkn semua mknn yg ade cheese sbb mmg da favourite huhu..setakat sebulan pertama ni ade tumbuh seketui tp yg besar2 semua da kecut cuma tinggal bekas2 aje..alhamdulillah bertemu dgn jodoh ubat

    ReplyDelete
  13. I prnah makan dulu tapi sebulan jeee... Lepas tu naik balik ...
    So i nekad bulan april ni amik semula ubat ni ... N continue ... Harap dpat la semulaa skin yg dulu 😥😥😥
    Tapii kann i xthu plak x boleh minun susu .... Dah laa fav miloo ... Boleh x minum ?? Tapi i kopi or yg ada cafine tu i x minum laaaa... Mcm mne ye...? Memang x boleh minum milo or something susu eak??

    ReplyDelete
  14. Kalau makan hari hari tak bahaya ke pada kidney..atau memang ok..boleh makan jangka masa yg lama

    ReplyDelete
  15. ni kalau pngambilan lebih 8 bulan antibody akn berkurang boleh menyebabkan penyakit jgk nih beware guys. sya pkai 2 bulan sumpah memang mujarab. yg kena jerawat vulgaris bole try ni

    ReplyDelete
  16. I bari ambil pil ni hari ke 5.doc suruh mkm utk 1 month.jerawat masih naik 1 biji utk 2hari.cuma i perasan jerawat tu dah tak bernanah.then surut.harap sgtepas stop mkn sebulan jerawat terus stop.amin amin

    ReplyDelete
  17. Kalau makan pil ni segala jenis cleanser kene stop ke?

    ReplyDelete
  18. Boleh je minum susu kalau tahan..sbb doxycycline ni buat perut senang nk membuang, jdi kalau ada unsur tenusu tkt tcirit.. wkwk... tp xda pantang2 pn, boleh je nak mnum milo etc...
    ��

    ReplyDelete
  19. Time period boleh ambilke ubat ni?

    ReplyDelete
  20. sy mkn ubat tetracylne doc bgi sbb bby bru setahun dn menyusu bdn.. hormon xstabil setahun lebih, segala mak nnek jerawat ada..stress tgk huhu..Alhamdulillah sekarang tinggal parut2 je :)

    ReplyDelete